January 1, 2022

Behandling mot tanngnissing og Anspent kjeve

Våkner du noen ganger opp om morgenen med hodepine og vondt i kjeven?

Da kan det hende du gnisser tenner om natten, også kalt Bruxisme. Dette er noe som rammer mange – og kan gi skader på tenner, hodepine og smerter i nakken. Over tid så vil dette også påvirke tennene, og man kan oppleve at man får mer diffuse smerter i ansikt. På Nordstrandklinikken utfører vi behandling mot tanngnissing og anspent kjeve.

Bruxisme innebærer at man biter sammen tennene, eller gnisser tenner enten om natten eller i våken tilstand. Ved mye tanngnissing vil også kjeven få en mer maskulin og bred form, og den store tygge muskelen (musculus masseter) vil bli kraftigere. Om du lurer på om dette er noe som kanskje kan foregå mens du sover, så er dette noe som kan undersøkes hos tannlege. Ofte kan man oppleve attrisjon – tap av tannsubstans ved slitasje.

Noen kan også oppleve klikking fra kjeveleddet som er indikasjon på at kjeven overbelastes når du presser tennene sammen. Noen kan også være såpass plaget med dette, at de bruker biteskinne om natten for å forhindre for mye gnissing.

Årsaken til tanngnissing kan være av forskjellige faktorer, det kan være psykologiske faktorer og stress som spiller inn – men også feilstilling i bitt med under – og overkjeve.

Botox

Botox er en muskelavslappende som kan benyttes som medisin. Virkningen av medisinen hemmer nervesignalene som forsyner muskulaturen i området hvor den injiseres. Botox i masseter muskelen kan også brukes hvis man ønsker en mer oval og feminin look. Når man injiserer botox i masseter muskelen reduserer man aktiviteten og muskelen vil bli mindre.

Selve behandlingen med botox tar vanligvis bare noen få minutter. Det injiseres botox med en tynn nål i området som skal behandles.

Det varierer noe hvor lenge effekten varer, men i gjennomsnitt varer den ca 3-6 måneder ved første behandling. Du vil kunne spise som normalt, men muskelen mister noe av sin styrke. Dersom du ønsker vedvarende effekt må du derfor gjenta behandlingen med visse mellomrom. Dersom du gjentar behandlingen er det vanlig at effekten varer noe lengre mellom hver behandling.

Er det trygt å få utført behandlingen?

Botox anses som en trygg behandling med lav risiko for alvorlige komplikasjoner. Under prosedyren vil det injiseres botox mot tyggemuskulaturen slik at denne svekkes noe. Man kan gå tilbake på jobb rett etter behandling, men bør avstå fra fysisk trening samme dag.

Om man har vært plaget med tanngnissing eller annen kjeveproblematikk over lengre tid, så anbefaler vi alltid å ta en time hos tannlege først så man ser at man får riktig type behandling til sitt tilfelle.

Våre sykepleiere har lang og bred kompetanse med denne type behandling. Ønsker du å vite mer om behandlingen, eller se om dette kan passe for deg?
Ta kontakt med oss for en uforpliktende konsultasjon, så vil vi hjelpe deg.

Hilsen oss på Nordstrandklinikken

Motta tips og tilbud

Meld deg på vårt nyhetsbrev
meld meg på