Ansikt

Prisliste >
Fjerne pigmentflekker med laser

Litt om Pigmentflekker

Pigmentflekker i huden er et mer og mer vanlig problem og kan være sjenerende for mange. Det kan vises i huden som brune eller mørke flekker, enten som én enkelt flekk eller som melasma i større områder. Behandlingsmulighetene er mange. Svært effektive måter å fjerne pigmentflekker på er med enten med laser eller kjemisk peel og pigmenthemmende ingredienser hjemme.

Mørke flekker i huden kan ofte være sjenerende. Likevel kan du med enkle behandlinger fjerne pigmentflekker i ansikt og på kropp.

laser mot Pigmentflekker

Hvorfor får man pigmentflekker?

Pigmentflekker kan komme av mange ulike årsaker, og de vanligste årsaker er:

• Solskader
  • Hormonforandringer med graviditet
  • P-piller
  • Overgangsalderen
  • Traumatiske forandringer i huden pga. akne og postinflammatoriske pigmentforandringer.

Studier viser at pigmentfeil kan få huden til å se 10-15 år eldre ut, selv om det ikke er synlige rynker og linjer i ansiktet.

Hvilke områder kan man behandle?

Vår laser kan brukes både i ansikt, på hender og på kropp på en effektiv og sikker måte. Laserlyset absorberes av pigmentcellene i huden og bryter ned pigmentet. For maksimal forbedring anbefaler vi som oftest er hjemmeprogram av hudpleie, i kombinasjon med klinikkbehandlinger som kjemisk peeling eller laserbehandling.

Før og etter behandling

Både før og etter behandling bør man unngå sterk sol og solarium på området i minst tre uker. Det er viktig å bruke høy solfaktor. Ved å bruke tilpassede hjemmeprodukter og solfaktor daglig vil det kunne minimere risikoen for at pigmenteringen vil komme tilbake.

Hvem kan ikke gjennomføre behandlingen?

Laserbehandlinger kan ikke gjennomføres på gravide eller ammende. Noen type medikamenter kan ha kontraindikasjon for laserbehandling, så opplys til sykepleier i helseopplysningsskjema om du skulle gå på medisiner. Noen med noen typer autoimmune sykdom kan ikke behandles med laser, har du spørsmål så kan du ringe oss.

Er behandlingen smertefull?

Du vil oppleve at huden kjennes varm under behandlingen, men man vil få tilgang på en kjøler som man kan holde der man måtte ønske det under behandling. Man vil også kunne få bedøvelseskrem før behandling om dette er noe man ønsker. Ved kjemisk peel vil man kjenne at huden svir eller prikker. Dette er forbigående og man trenger ingen bedøvelse.

Hvordan vil huden min føles etter behandlingen, finnes det noen bivirkninger?

Under konsultasjonen med din behandler vil du få et skreddersydd hudprogram, og etter laserbehandlingen vil det behandlede området se mørkere ut før pigmentet forsvinner. Det tar mellom 5 til 15 dager. Ved kjemisk peel vil pigmentflekkene blekne ved at det øverste hudlaget flasser av. Det er viktig å følge din behandlers råd om etterbehandling slik at resultatet blir optimalt.